• Onze geschiedenis

  • geschiedenis

    En toen was er… BNN!

    Sinds Bart de Graaff in 1998 Hilversum veroverde is er veel gebeurd. Ga maar na: wat begon met een idee tijdens een redactievergadering bij Veronica is nu BNN, de stoerste omroep van Nederland. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het ware verhaal lees je hier.

    1987

    ‘Zeg maar nee, dan krijg je er twee!’ 1987 is het jaar van de koekjesreclame. De naam Bart de Graaff zegt niemand nog iets, maar dat zal niet lang meer duren.

    1988-1994

    Bart speelt elke week 25 minuten lang omroepbaas. Eerst in B.O.O.S (Barts Omroep Organisatie Stichting) en later in BNN (Barts News Network), programma’s die hij maakt voor Veronica.

    1995

    Tijdens een redactievergadering krijgt Bart een gouden idee: laten we een echte omroep beginnen! Geintje? Nee hoor. Bart zoekt uit wat hij moet doen voor een C-status. De kijkers kunnen hem volgen in zijn eigen programma.

    1996

    Als het aan Bart ligt, treedt binnenkort voor het eerst sinds 23 jaar een nieuwe omroep het publieke bestel binnen. En wat voor omroep! De mediawereld reageert sceptisch. Bart een eigen omroep… Dat moet een grapje zijn. Maar Bart is bloedserieus. Dan belt het ziekenhuis: er is een nier voor Bart. Alle plannen voor een mega-campagne om leden te werven worden op een laag pitje gezet.

    1997

    Bart wordt vrienden met zijn nieuwe nier en kan er weer tegenaan. Er zijn minstens 60.000 tientjesleden nodig. Om die bij elkaar te krijgen, haalt BNN alles uit de kast. De Bekijk ’t Maar-campagne gaat los, met lekkere wijven, ledenkaarten, billboards, reclamespots, stickers, een website en zelfs een strijdlied. Bart brengt iedere week verslag uit in zijn eigen TV-programma, dat nog steeds bij Veronica op de buis is. Ondertussen schrijft voorzitter-in-spé Gerard Timmer een beleidsplan. In november 1997 wordt het complete ledenbestand ingeleverd bij het Commissariaat.

    1998

    Bart ligt in het ziekenhuis als het grote nieuws bekend wordt: BNN mag het twee jaar lang proberen met 65 uur televisie en 300 uur radio per jaar. Op 1 september 1998 mogen we de lucht in. 
    Op 6 september is de allereerste uitzending van BNN! Staatssecretaris Aad Nuis speelt voor omroepster. Even daarvoor, om 16.00 uur is de eerste radio-uitzending van start gegaan.

    1999

    BNN is aspirant-omroep. Dat betekent dat er 300.000 leden nodig zijn om na 2000 te mogen blijven. Maar dat blijkt onhaalbaar, want de doelgroep van BNN heeft geen idee waarom je moet betalen voor een lidmaatschap. Dat hoeft toch ook niet voor Radio 538 of TMF? De Tweede kamer ziet dat ook in en doet een wetsvoorstel: Als BNN op 1 januari 150.000 leden heeft, krijgen we de helft van de uitzenduren van een A-omroep. Goeie deal! Maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Het ledenwerven gaat gewoon door, want de teller staat pas op 75.000.
    Dan wordt Bart zo ziek dat hij geen TV meer kan maken. Eddy Zoëy en Ruud de Wild nemen de meeste programma’s over. Hij geneest gelukkig weer, maar even later krijgen Bart en zijn donornier het met elkaar aan de stok

    2000 - 2001

    Bart keert in januari 2000 terug op de buis. In maart knallen de champagnekurken. De Tweede Kamer heeft besloten dat BNN mag blijven uitzenden met 100.000 in plaats van 150.000 leden! 
    Na een hoop tellen en hertellen kunnen we precies 113.816 leden inleveren bij het Commissariaat voor de Media. Wát een hoogtepunt. Als 50%- omroep krijgt BNN 260 uur TV en 1200 uur radio. Er komen een hoop BN’ers bij: Jeroen Pauw, Ruud de Wild en er komen eigen programma’s voor Eddy en Bridget. Ook spraakmakend: Finals, een serie over een klas in hun eindexamenjaar, de interactieve live-show rond de Nationale IQ Test en de dikke filmhits Ik Ook van Jou en Costa

    2002

    2002 is het jaar van BNN at Work, Lijst 0, De Hoofdprijs, Volle Maan, Van God Los en Popsecret met Robbie Williams.
    Het is ook het jaar dat BNN verder moet zonder Bart. Op 25 mei 2002 in de middag overlijdt onze (b)ere-voorzitter op 35-jarige leeftijd aan buikvliesontsteking. Verdriet en hectische dagen volgen. Veel mensen vragen zich af of BNN zonder Bart doorkan, of wil. Maar hoe moeilijk het ook is, de draad moet weer worden opgepakt. Bart zal altijd BNN zijn en BNN altijd Bart.

    2003

    BNN gaat er keihard tegenaan en maakt flink wat tongen los met Neuken Doe Je Zo! We organiseren onze eerste echte clubavond, Lust for Life. In BNN Family laten Bridget, Ruud, Katja en Jeroen Pauw de BNN camera’s toe in hun leven. tv-opperhoofd Maarten van Dijk vindt het de ‘natte droom’ van iedere televisiedirecteur. Tussendoor komt er nog een film uit, Phileine zegt Sorry.
    In april komt er schokkend nieuws: om vanaf 2005 uit te mogen zenden zijn 150.000 leden nodig. Die worden niet op 1 januari 2005 geteld, maar op 1 januari 2004. Een jaar eerder dan normaal! 
    Echt niet dat we na 5 jaar geruisloos gaan vertrekken. BNN is niet te houden. Ook nu niet. In september start de ‘We Zitten In De Shit, Dus Word Lid’-ledenactie. In no time staat de teller op 224.064 leden. Allemaal fantastische mensen die net als wij vinden dat BNN bestaansrecht heeft.

    2004

    We zijn lekker bezig! Maar het wetsvoorstel (dat van 150.00 leden, dat in 2002 door de Tweede kamer was goedgekeurd) is nog stééds niet door de Eerste Kamer heen. BNN-voorzitter Gerard Timmer gaat nog maar eens boos naar Den Haag. CDA en PvdA beloven tot september 2008 met het wetsvoorstel in te stemmen. Daarna wordt alles heroverwogen. BNN heeft nog steeds geen zekerheid.

    2005

    We groeien van een 40%- naar een 50%-status. Dat betekent 325 uur tv (was 260 uur) en 1500 uur radio (was 1200 uur) per jaar.
    Tot 2008 is het rustig aan het politieke front. Tijd om ons bezig te houden met mooie radio, tv en andere leuke dingen. De film Vet Hard knalt de bioscopen in. BNN begint een radiostation op internet. BNN-baas Gerard Timmer wordt uitgeroepen tot omroepman van het jaar, omdat hij ondanks al het gedoe in Den Haag van BNN een stabiele omroep heeft gemaakt. BNN valt zelf ook in de prijzen en wordt mediabedrijf van het jaar. De Lama’s worden genomineerd voor een Televizierring, maar grijpen er net naast. In november beslist het publiek als klap op de vuurpijl dat BNN het coolste merk van Nederland is.
    FunX, supported by BNN gaat van start. Een radiozender met urban, latin, reggae/dancehall en oriëntal. De streetreporters van FunX zijn elke dag op scholen, in winkelstraten en in de clubscene om de meningen en trends van de straat te peilen.

    2006

    De Lama’s krijgen een platina dvd voor het verkopen van 80.000 Het Beste van De Lama’s-dvd’s deel 1. Ook over de grens valt BNN op. De achtdelige docusoap Couscous & Cola wordt verkocht aan Al Jazeera International, een nieuwe, wereldwijde Engelstalige zender. 
    BNN verhuist van Nederland 2 naar Nederland 3. Nederland 3 zal nooit meer hetzelfde zijn. BNN blijft natuurlijk gewoon wat het is. BNN start samen met de Publieke Omroep een digitaal kanaal. Zeven dagen per week, 24 uur per dag spettert 101.TV van je (computer)scherm.
    De Lama's slepen de Gouden Televizier-Ring 2006 in de wacht. Patrick en De Lama’s zijn 'onwaarschijnlijk blij' met deze dik verdiende prijs. Arie Koomen en Sara Kroos stoppen op hun hoogtepunt en dus maakt BNN bekend dat er een Lama-vacature open staat. Maarliefst 7.000 sollicitanten zijn overtuigd van hun eigen improvisatie-talent! Genoeg voor het programma Lama Gezocht.

    2007

    Voor het eerst halen niet één, maar twee BNN-programma's op een avond meer dan één miljoen kijkers: De Lama's en Ranking the Stars. Ondertussen worden er aan de lopende band verse programma’s gebakken bij BNN: Doe Maar Normaal, Afkicken, De Klimaatpolitie, Weg met BNN... Goede en goed bekeken programma's die helemaal bij BNN passen, maar één show steekt er met kop en schouders boven uit:

    De Grote Donorshow
    Het probleem is echt, de wachtlijst is echt, de drie nierpatiënten zijn echt, maar De Grote Donor Show is niet echt. Aan het einde van de bijna anderhalf uur durende show maakt presentator Patrick Lodiers bekend dat ‘Lisa’, de jonge vrouw die terminaal ziek zou zijn en haar nier zou afstaan, een actrice is. Daarnaast vraagt hij tijdens de uitzending kijkers om via het internet en sms donorformulieren aan te vragen en in te vullen en roept hij de politiek op om voor eens en voor altijd te zorgen dat dit oplosbare probleem verdwijnt. BNN heeft samen met producent Endemol doelbewust de controverse opgezocht om aandacht te vragen voor het grote tekort aan donoren in Nederland.

    2008

    Met een nieuwe voorzitter (Patrick Lodiers), een politieke porno-rel (de cultklassieker Deep Throat op tv) en gemiddeld 3,6 miljoen pageviews per maand op bnn.nl (wat ons één van de best presterende omroepen op het web maakt) knalt BNN 2008 in! 
    Op 6 september 2008 bestaat BNN tien jaar! Er breekt een spannende periode aan: BNN wil meer leden, want meer leden = meer zendtijd = minder ouwelullenprogramma's. 
    Met de grootschalige Koop Dit, Word Lid-campagne en een tune die niemand meer uit zijn hoofd krijgt, roepen we iedereen op lid te worden van BNN. Als dank geven we nieuwe leden bijzondere cadeaus: Filemon geeft zijn nier weg, Patrick zijn moeder en Sophie haar lijf. Is het magische getal 300.000 wel haalbaar?
    Ondertussen regent het prijzen bij BNN: De Grote Donorshow wordt verkozen tot TV-moment van het jaar, de film TBS krijgt de Award voor Beste Film op het filmfestival van Philadelphia, De Lama’s worden bekroond met een gouden DVD, Coen en Sander pakken de Gouden RadioRing, Sophie krijgt de Zilveren Radioster, BNN.nl wordt verkozen tot Beste tv- en radiowebsite en ‘swaffelen’ (groot geworden in Dennis’ pornohoekje bij Spuiten en Slikken) wordt verkozen tot Woord van het Jaar. Mooie prijzen allemaal, maar de echte klapper komt in november als we in New York een International Emmy Award in ontvangst nemen voor De Grote Donorshow. BNN is door het dolle heen.

    2009

    BNN zet de eindsprint van de ledenwerfcampagne in. Alle BNN-mederkers, van stagiair tot directie gaan tijdens De Nationale Ledenwerfdag het land in. Met de steun van tientallen artiesten en een enorm media-offensief worden er op een dag meer dan 9000 nieuwe leden binnen gefietst. Op 1 april 2009 is het grote moment daar. Haalt BNN de 300.000 leden? Hell yeah! Sterker nog, deze dag worden precies 310.001 leden ingeleverd bij het Commissariaat voor de Media! BNN staat op z'n kop: Nederland heeft heeft duidelijk laten weten dat er meer ruimte moet komen voor jongerenprogramma's binnen de publieke omroep. Het is nog even wachten, maar vanaf 2010 zal BNN meer zendtijd krijgen op radio en tv en meer ruimte op internet. 
    Aan alle BNN'ers: 310.001 keer bedankt!

    2010

    ‘Goedemorgen stelletje KUTFEUTEN!’ Dit staat in het najaar van 2010 met grote letters op de voorpagina van ochtendkrant Metro. Met deze ludieke actie introduceert BNN de nieuwe dramaserie Feuten over de belevingswereld van jongeren. In het najaar is de honderdste aflevering van Spuiten & Slikken live te zien vanaf het Westergasterrein en valt na vijf jaar het doek voor Onderweg Naar Morgen. Met nieuwe dj’s als Frank Dane, Domien Verschuuren en Lex Gaarthuis is meer zendtijd op de radio in elk geval dik voor mekaar! Patrick is niet beschoten maar wel geraakt: hij woonde twee maanden in de Bijlmer voor een thema-avond over deze veelbesproken wijk. En het succes van de Coen en Sander Show lijkt niet te stoppen. Het is het best beluisterde middagprogramma van de Nederlandse Radio. In december vieren ze de 1000ste uitzending met Das Coen und Sander Bier Fest.

    2011

    De publieke omroepen staan onder vuur. Hilversum moet 200 miljoen euro gaan besparen. Het huidige publiek bestel is verouderd en moet vereenvoudigd worden, dat lijkt ook BNN beter voor de kijker, luisteraar en internetter. BNN flirt met de VARA. Misschien gaan we wel fuseren. Op 17 juni komt de Minister met een statement: er is plaats voor 6 ledengebonden omroepen en ze wil de jaarlijkse lidmaatschapscontributie verhogen naar 15 euro. Met deze verhoging van 200% en het feit dat VARA en BNN samen niet groot genoeg zijn om 1 van de 6 te zijn wordt een bom gelegd onder de toekomst van BNN en de publieke jongerenprogrammering. De fusie gesprekken worden per direct gestaakt. Wat er ook gebeurt… Een ding is zeker. BNN stopt niet. Echt niet! BNN is Bart's Neverending Network. Dus enden we never. Wat er precies wel gaat veranderen en wanneer? Dat zal later dit jaar duidelijk worden. 
    2011 is ook het jaar waarin Máxima haar debuut maakt bij BNN. In de Nationale Geldtest pakt zij samen met Patrick het geldprobleem onder jongeren aan. Ruben Nicolai keert terug bij BNN en begint meteen goed met De Allerslechtste Chauffeur van Nederland, en behaalt 1 miljoen kijkers. De Klusjesmannen uit Serious Request krijgen hun eigen programma en Van God Los komt terug als bloedstollende serie.

    2012

    Op 20 september 2012 krijgt Bart de Graaff zijn eigen weg, de Bart de Graaffweg. Want Bart is helemaal niet weg, de Bart de Graaffweg is er voor altijd!