• LEVEN ALS SOCIAL INFLUENCER? DIT DOET 'T MET JE!

  • Wil jij ook wel eens in het middelpunt van de belangstelling staan? Dat kan. Op Instagram. Waar anders? Dat is namelijk dé plek voor modellen, icons en influencers om ontdekt te worden. Bakken met geld verdienen ze ermee. Superleuk natuurlijk. Maar wat hebben wíj daar precies aan? Best weinig. Behalve veel onzekerheden en een lege portemonnee. Er kleven namelijk nogal wat problemen aan het shinende bestaan van je omgeving op social media.

    'Sociale media ongelijkheid' bijvoorbeeld. Uh, oké? Wat is dat? Nou, hiermee worden de geldbomen en beautystandaarden bedoeld, die we allemaal moeten hebben volgens Instagram en andere sociale media. Zie jij je favoriete blogger shinen in een strak korset? Dikke kans dat jij dan ook een slanke taille wil. Eet iemand klei op Instagram omdat dit goed voor je is? Misschien overweeg jij het dan stiekem ook…

    Via Instagram zie je hoe het leven van een ander eruit ziet. Hierdoor creëer je een onjuiste realiteit. Instagrammers zijn vaak belachelijk knap, gaan eindeloos op reis en hebben kledingkasten zoals Kanye West. Kortom: they are living the goodlife. Een leven dat voor een #average persoon vaak niet de leven is. En een leven dat ervoor zorgt dat jij misschien ook wel op zoek gaat naar een ‘beter’ leven. Of misschien creëer jij deze drang wel bij anderen met jouw foto’s? De vraag is of dit beter is.  

    De leven als Insta model

    Omdat ik verder niet bevooroordeeld wil zijn, besloot ik zelf een week als Instagram model te leven. Ik wilde wel weten wat het inhoudt om influencer te zijn. Daarom plaatste ik 3 à 4 foto’s van mezelf per dag. Inclusief wat fitness en greenfood specials. Uiteraard met spannende lifequotes erbij. Dit waren de resultaten: 

    Dag 1: 663 volgers

    Op de eerste dag van mijn misschien wel nieuwe beroep ging ik al vroeg naar een vriendin van mij voor een andere look. Ik had een koffer met spullen mee en we gingen foto’s maken bij het gemeentehuis in Den Haag. Het is daar namelijk lekker wit en licht. Na een halve dag vol visagie en optutten waren we in 15 minuten klaar met foto’s maken. Wat een deceptie. Eigenlijk waren de selfies die ik nam nog het beste.

    Dag 2: 665 volgers

    Serieus? Zoveel werk voor maar twee foto’s en dan maar 23 likes? Bleh. Dit is niet de leven. Vandaag ga ik me focussen op wat greenfood foto’s die ik samen met de foto’s van gisteren over de dagen heen kan verspreiden. Ik ben benieuwd…

    Dag 3: 640 volgers

    Wejooh! Waar gaan die volgers naartoe? Opeens zijn het er veel minder? Blijkbaar denken mensen dat ik ineens zo’n Insta-aandachtstrekker ben. Dikke doei! Vandaag heb ik weer een fotoshoot gehad. Dit keer in de studio. Mensen in mijn omgeving merken ook dat ik ineens Insta-actief ben. Blijkbaar is het niet cool. Ik krijg alleen maar appjes. ‘WTF doe jij op Insta?!’

    Dag 4: 670 volgers

    Foto’s van de fotoshoot kan ik niet plaatsen. De fotograaf moet de foto’s eerst bewerken. Niet over nagedacht. Het is me allemaal wat… Maar ik moet mijn nieuwe volgers wél triggeren. Hoe? Dan maar met bullshit selfies. Dit levert met wel een dick pic en wat reacties op. Feest! Ik merk daarnaast dat andere mensen mijn foto’s beginnen te liken.

    Dag 5: 711 volgers

    Man, man, man! Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen? Vandaag is de laatste dag. Vet blij! Vijf dagen is niet echt lang genoeg om een mening te vellen. Maar langer dan vijf dagen wil ik dit echt niet doen. Ik schaam me eigenlijk een beetje om steeds weer zoveel over mezelf te plaatsen. Like I’m my number one fan… Dat zou trouwens wel een goede quote zijn voor bij een foto. De foto’s van de shoot zijn klaar en ik gooi er vijf online. Inmiddels staat de teller op 722 volgers. Ik kap ermee en ga back to basic. Rust. Heerlijk. Ik kan weer mezelf zijn.

    Labels plakken, doe ik ook

    Jeetje wat een happening is dat professioneel Instagrammen. Het is niks voor mij. Maar ik vind wel dat je moet nadenken over wat jij je doelgroep bijbrengt. Online ben je namelijk een merk. Of je nou jezelf verkoopt of een broodje Unox. Je kiest er al dan niet bewust voor. De paar mensen die mij volgen, volgen mij om hoe ik mezelf online neerzet. Vandaar dat ik in het begin juist volgers verloor. Het is goed om het niet alleen over leuke ‘metallic’ shirtjes met over the knee laarzen te hebben. Maar weet wel wat je je volgers ‘verkoopt.’ Het draait niet langer meer om alleen mooi zijn. Sociale media bereikt tegenwoordig meer dan dat.

    Wat voor impact heb jij op je volgers? Laat het in de comments weten! 

    Door Fannie

Gerelateerd